Siemię lniane jest dobrze znane w domowych apteczkach – używane było w medycynie ludowej od wielu wieków, i to na wiele różnych sposobów. Jest bogate w cenne dla organizmu kwasy tłuszczowe omega-3, dostarcza także błonnika, a dzięki wydzielaniu substancji śluzowych wykazuje działanie osłonowe na układ pokarmowy. Jak jednak go używać, by maksymalnie wykorzystać jego potencjał?

Siemię lniane – co to takiego?

Siemię lniane to nic innego jak nasiona lnu pospolitego. Może występować w formie drobnych, lekko spłaszczonych ziarenek lub już w formie zmielonej, a najczęściej na sklepowych półkach dostępne jest siemię lniane brązowe, nieco rzadziej dostać można również siemię złociste. Zakłada się, że najwięcej wartości odżywczych mają nasiona świeżo zmielone, warto więc kupić siemię w ziarenkach i mielić niewielkie ilości tuż przed planowanym spożyciem, gdyż część z cennych substancji ulatnia się z czasem lub po wystawieniu na działanie wysokiej temperatury.

Jak jeść siemię lniane?

Zaleca się, by w ciągu dnia spożywać ok. jedną lub dwie łyżki siemienia. Zawsze warto wprowadzać go do diety stopniowo, zaczynając od niewielkich ilości i obserwując reakcje organizmu. Mielone siemię lniane możemy po prostu stosować jako posypkę do kanapek, sałatek czy dodatek do pieczenia, świetnie sprawdzi się w:

  • owsiankach
  • domowym chlebie
  • placuszkach, naleśnikach
  • domowych trufelkach
  • pastach kanapkowych
  • muffinach, ciastach, ciasteczkach.

Jest neutralny w smaku, więc nie będzie gryzł się ze smakiem potraw. Dzięki swoim zdolnościom wytwarzania śluzu jest też dobrym zagęstnikiem do kotletów mielonych, panierek, klopsów czy pieczeni rzymskiej.

Siemię lniane możesz także zastosować jako wsparcie dla układu pokarmowego. Wystarczy, że niemielone siemię zalejesz gorącą wodą, chwilę pogotujesz i zjesz tak powstały kisiel, który zadziała osłonowo na żołądek i jelita. Do smaku możesz dorzucić świeżych owoców, dolać soku owocowego lub musu.

Siemię lniane – wegański zamiennik jajka

Śluz z siemienia konsystencją i właściwościami pod pewnymi względami przypomina surowe białko jajka kurzego. Dzięki temu znajduje zastosowanie w kuchni wegańskiej. Świeżo zmielone siemię można oczywiście użyć jako zagęstnik, podobnie jak przy kotletach mielonych, do wszelkiego rodzaju kotletów warzywnych, pasztetów czy past, a zalane wrzątkiem stworzy kleistą substancję, którą można dodawać do ciast, naleśników, placków zamiast jajka. Doskonale się też sprawdzi jako spoiwo do panierek – możesz w nim obtoczyć pieczone warzywa czy marynowane tofu, a następnie zanurzyć w bułce tartej czy płatkach kukurydzianych, które z pomocą siemienia z łatwością się przykleją i potrawa jest gotowa do smażenia. 

Gotowanie - azerbaijan_stockers - pl.freepik.com